4 Mayıs 2014 Pazar

Dirençli Eğitimci-Örgütçü ve Araştırmacı Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu

Dirençli Eğitimci-Örgütçü ve Araştırmacı Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu 

Süleyman ÖZEROL

Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu ile ilgili olarak hazırladığım “Dirençli Eğitimci-Örgütçü ve Araştırmacı Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu” adlı kitaba önsöz olarak 21 Şubat 2008 tarihinde şunları yazmıştım.
2001 yılından buyana yaklaşık yılın yarısını Ankara’da geçiriyorum. Malatya’daki çalışmalarımı daha çok burada düzenliyorum. Bunu yaparken derleme ve araştırmalarımı, etkinliklerimi de sürdürüyorum elbette. H. Nedim Şahhüseyinoğlu’nun Ankara’da yaşaması, onunla ilgili birçok yazım olması ve Malatya Gönüllü Kültür Adamları dosyamı sürdürmem gibi nedenlerden dolayı onunla ilgili bir kitapçık oluşturdum. Bu kitapçığın önsözüne 9 Mayıs 2006 tarihinde şunları yazmıştım.
“1988 yılında Malatya’da Gazi İlkokulunda Alt Özel Sınıf Öğretmeni iken tanıştığımız gazeteci Dinçer Ergenekonlu’ya ‘Yenilenen Köy Ballıkaya’ adı çalışmamın sözünü edince, ‘Getir, H. Nedim Şahhüseyinoğlu ağabeyimiz hele bir incelesin’ dedi. Hamle gazetesinde H. Nedim Şahhüseyinoğlu ile görüştüğümde, çalışmamı Görüş Gazetesinden Celal Yalvaç’a incelemek üzere verdiğini söyledi. Birlikte Kazancı İş Hanına, Celal Yalvaç’ın bürosuna gittik. Orada,  bugün birçoğu aramızda olmayan birçok kişi vardı. Tanıştık ve çalışmamı incelemekte olduğunu söyledi. Kendisi, fotoğraf makinesi onarımı ile uğraşıyordu.
Derken okullar tatile girdi ve Ağustos ortalarında Görüş’ün birinci sayfasında,‘Yenilenen Köy Ballıkaya, Öğretmen Süleyman Özerol’un titizlikle hazırlanmış olduğu bir çevre incelemesi’, ‘Tez özelliği taşıyan bir inceleme gibi’ ön tanıtımlar başladı. Birkaç gün süren bu ön tanıtımların ardından 37 gün tam sütun olarak yayınlandı. 1989’da, ‘Yenilenen Köy Ballıkaya ve Ballıkaya’dan Derlemeler Üzerine’ başlığı altında 19 gün yayınlanan çalışmam ise, önceki çalışmayı tamamlar nitelikteydi. İkisini birleştirerek tek dosya haline getirdim. Bu çalışmam hazırlanmasında emeği geçen babam Hasan Özerol, ABD İndiana Üniversitesinden Prof. Dr. İlhan Başgöz, yayınlanmasında katkı sunan H. Nedim Şahhüseyinoğlu ve Celal Yalvaç bana önderlik ettiler. Şahhüseyinoğlu’yla daha önce tanışmamıza karşın, köyüm Ballıkaya ile ilgili çalışmam sayesinde daha yakından tanıdım ve yirmi yılı aşan dostluğumuz halen sürüyor.
Bu arada Malatya’da Eğit-Der şubesinin kurulması olayına da kısaca değinmem gerekiyor.
Barış İşhanının girişinin sağında ABC kitabevi vardı, buraya sıkça uğrardım. 1991 yılında Şahhüseyinoğlu’nun ilk kitabı Balıyan Aşireti adlı kitabı burada satın almıştım. burada kendisi iel zaman zaman görüşüyorduk ve Eğit-Der kurulduğunda da emekli eğitimcilerimizin yanında olduk. Biz de yarın emekli olacaktık ve aynı sorunları yaşayacaktık. Özellikle Mahmut Kadem bulunurdu şubede.
 ‘Malatya’da Gönüllü Kültür Adamları’ çalışmam kapsamında Ankara’da sürekli görüşmemiz ve çok sayıda kitap çalışması olması nedeniyle H. Nedim Şahhüseyinoğlu’nun dosyasını bir kitapçık olarak düzenledim ve bunun kendisi hakkında yapılacak çalışmalarda bir temel olacağını umuyorum.
Kitapçıktan bir örnek çıkararak bir görüşmemizde kendisine sundum. Başka bir görüşmemizde, kitapçığı zenginleştirmemi ve kendisi hakkında bir kitap hazırlamamı istedi. Yeni kaynaklarla kitapçığı zenginleştirdik ve elinizdeki kitap ortaya çıktı.”
Şahhüseyinoğlu, Sayın Emel Sungur’a; “Dik durdum, teslim olmadım. Emel Bacı, ben öldüğümde sen bulun. Ayaklarım üstünde dik gömün. Bilinmeyen dünyanın bilinmeyen güçlere karşı dik duracağım” vasiyetinde bulunur. Talip Apaydın ise, “Onun, ‘Ölürsem, beni dik gömün’ sözü öbür dünyada bile eğilmeyeceğini dile getirir” der. “Beni Dik Gömün” sözünü çalışmamıza ad olarak birlikte düşündüysek de; daha sonraki bir görüşmemizde kitabın adının“Dirençli Eğitimci-Örgütçü ve Araştırmacı Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu” olmasını uygun gördüğünü belirtti ve öyle yaptık.
Şahhüseyinoğlu, on yedi yapıtıyla okurlarıyla buluşmuş, onlarca dergiye-gazeteye yazılar yazmış, birçok etkinliklere katılmış, özellikle ülkemizin eğitim ve kültür dünyasında unutulmayacak yerini almıştır. Bu bağlamda eğitimciliğinin yanında örgütçülüğü ile de kendisini kanıtlamıştır. Seksen yılık yaşamının birçok diliminde çeşitli olaylarla-zorluklarla karşılaşan değerli öğretmenimin yaşamını-uğraşını, kendisi ve yapıtlarıyla ilgili değerlendirmeleri okuduğunuzda, hakkında yazanlar ve yazılanlarla birlikte ülkemiz ve dünyamız ile ilgili birçok konuda görüş ve düşüncelere tanık olacaksınız. “Cumhuriyetin kazanımları uğruna mücadele verirken Cumhuriyetin kurumlarının hışmına uğramışım” diyen Şahhüseyinoğlu’nu daha iyi tanıyacaksınız. 
Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu seksen yaşında olmasına karşın boş durmadı, "Özürlü Demokrasi” ve “Pir Sultan Abdal’ın Yurdu Banaz Köyü” (Emel Sungur ile ortak) kitaplarını da yayınladı.
Demokrasi, sözcük anlamıyla halkın kendi kendisini yönetmesi olarak tanımlanır. Halk kendi kendisini nasıl yönetecektir? Temsilcileriyle… Bu yönetim sırasında işler gereği gibi yürütülmediğinde demokrasi “sözde” kalacaktır elbette. İşte asıl sorun da burada… Uygulanırsa, “demokrasi”,  uygulanmazsa “sözde demokrasi” var demektir. Şimdiye dek 17 kitap yayınlamış olan H. Nedim Şahhüseyinoğlu 18. kitabında demokrasiden “özürlü” diye söz ediyor ve Berfin Yayınları arasında çıkan kitabının adını da “Özürlü Demokrasi” koymuş.
“Pir Sultan Abdal’ın Yurdu Banaz Köyü”  H. Nedim Şahhüseyinoğlu 19. kitabını Emel Sungur ile birlikte yayınladı. Banaz köyü ile ilgili olan kitap, Pir Sultan Abdal 2 Temmuz Kültür ve Eğitim Vakfı’nın ikinci kitabı olarak Ocak 2012′de Ankara’da yayınlandı.
Seksen beş yaşına ulaşan Şahhüseyinoğlu bugüne dek eğitimci, örgütçü ve araştırmacı, dirençli bir yapıya sahip olmasının verdiği güç ile özellikle halk kültürü alanında ve yakın tarihimiz ile ilgili konularda kaynaklık oluşturan 19 yapıt yayınladı. Hemen hepsi birer başvuru kitabı olan bu yapıtlardan yararlananlar onu unutmayacaklar…

(Berfin Bahar Dergisi, Sayı: 193, Mart 2014, s. 66)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder