9 Haziran 2014 Pazartesi

Uğurlar olsun Köy Enstitülü Şahhüseyinoğlu

Uğurlar olsun Köy Enstitülü Şahhüseyinoğlu
                                                                                          
        Sultan KILIÇ

      1930 yılında Malatya’da doğan Nedim Şahhüseyinoğlu, Alevi’dir, Kürt’tür, bunların üstüne tuz biber, gençlik yıllarında eklenen sıfatıyla komünisttir. Muktedirlerce başı ezilmesi gereken bir yılandır bir anlamda. Kendi hayat mücadelesini Emel Sungur’a söylediği şu vasiyetinde de belirtmektedir: “Dik durdum, teslim olmadım. Emel bacı, ben öldüğümde sen bulun. Ayaklarımın üstünde dik gömün” sözünü “öbür dünyada bile eğilmeyeceğini dile getirir” diye yorumlanmıştır.
      İlkokul 5. sınıfı okumak üzere Akçadağ Ziya Gökalp İlkokulu’ndan Malatya Merkez Cumhuriyet İlkokulu’na geldiğinde Türkçeyi doğru dürüst konuşamadığı için şehir çocukları ona “kuyruklu Kürt” diye takılacak ve “kâğıttan yaptıkları kuyrukları” çocuk Şahhüseyinoğlu’nun sırtına takıp alay edeceklerdir.
     Daha çocuk yaşında dışlanmışlığının acı faturasıyla karşılaşan Şahhüseyinoğlu, 1960’lı yıllarda başlayıp 1970’li yıllarda zirveye çıkan ideolojik çatışmalar sırasında Alevi Kürt komünist bir öğretmen kimliği ile sürgün üstüne sürgün yiyecektir. Muktedirlerce sürüm sürüm süründürülmek için her yol denenecektir. Öğretmenlik yılları sürgünler, gözaltılar ve kıyımlarla geçen Nedim Şahhüseyinoğlu, eğilmeden, bükülmeden Hakk’a yürüdü.



Akçadağ Köy Enstitüsü mezunu H. Nedim Şahhüseyinoğlu, TÖS (Türkiye Öğretmenler Sendikası) Malatya şubesini kurdu ve başkanlığını üstlendi. TÖS Genel Yönetim Kurulu üyeliği ile TÖS’ün Malatya, Elazığ, Adıyaman bölge temsilciliklerini yaptı. Türkiye Öğretmenleri Milli Federasyonu’nun Malatya Şubesi Yönetim Kurulu üyeliği ile TÖB-DER’in Malatya Şubesi kurucusu ve Genel Yönetim Kurulu üyeliği yaptı.
DİSK’e bağlı Dev-Maden Sen’in Sivas Şube Başkanlığı ve Bölge Temsilciliğini yaptı. Eğit-Der’in kurucuları arasında yer aldı. Pir Sultan Abdal Kültür Derneği’nin yönetim kurulu üyeliğini yaptı. Pir Sultan Abdal 2 Temmuz Kültür ve Eğitim Vakfı’nın kuruluşunda bulundu ve genel yönetiminde görev aldı. 26 yıl öğretmenlik yaptı. TÖS tarafından 1968 yılının “Kahraman Öğretmeni” seçilen H. Nedim Şahhüseyinoğlu, ardında pek çok eser, onurlu, mücadeleci, temiz bir ad bıraktı.
Bütün Köy Enstitülülere yapılanlar ona da yapılmıştı. Türkiye Öğretmenler Sendikası (TÖS), Tüm Öğretmenler Birleşme ve Dayanışma Derneği (TÖB-DER) Malatya Şube Başkanlıklarını yapmıştı. Bu görevi sırasında yüzlerce olaya yakından tanık olmuştu. Malatya’ya gelen yazar, aydın ve sendikacıların çoğunu evinde ağırlamıştı.
Ağır baskılar onu öğretmenlik mesleğini yapamaz duruma getirince o da emekliye ayrılmış, maden işçiliğine başlamıştı. İkinci bir yaşamdı işçilik. Ama onu da yapmak zorundaydı. Çocukları bütün bu olayların arasında büyümüş üniversitelere başlamıştı.
Nedim Öğretmen, maden ocaklarında ikinci bir yaşama ve mücadeleye başlamıştı. Bu mücadelenin de tam ortasında yer almış. O yıllardan anılarını “Hekimhan Dağlarında 335 Gün İşçilerin Direnişi” kitabında anlatmıştı. “Onurlu Direniş”, “Demokrasi, Laiklik ve Özgürlük Mücadelesi” “Hızır Paşalar” “Demokratik Kitle Örgütleri ve İşlevi”“Dünden Bugüne Düşünceye ve Basına Sansür” “Akçadağ Köy Enstitüsü ve Şerif Tekben” “Yakın Tarihimizde Kitlesel Katliamlar” adlı eserlerini bırakarak Hakk’a yürüdü.

25 Nisan 2014
NOT: İnce Düşünceler sitemden alınıp kullanılan fotoğrafın tamamını kullandım. Diğer fotoğraf net olmadığından yeniden ekledim. 
http://malatyatezhaber.blogcu.com/ugurlar-olsun-koy-enstitulu-sahhuseyinoglu/19719869

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder