22 Nisan 2010 Perşembe

5 Bin Kitap Öğrencilere Ulaştı

5 Bin Kitap Öğrencilere Ulaştı

Köy Enstitülerinin kuruluşunun 70. yıldönümü nedeniyle ‘Köy Enstitülerinde Kitap ve Aydınlanma’ konulu bir etkinlik gerçekleştiren Eğitim Sen Çaycuma Temsilciliği, Köy Enstitülerinin kuruluşunun 70. yılı anısına Çaycuma’daki tüm okulların kütüphaneleri ile ilçedeki kütüphanelere 5 bin 200 adet kitap armağan etti.
Çaycuma Belediye Sineması’nda gerçekleşen etkinlik Eğitim Sen Çaycuma Temsilcisi İsmet Akyol’un açılış konuşmasıyla başladı. Etkinlikte, gitarıyla Atilla Türkoğlu ve yan flütüyle Merve Ertop’un eşlik ettiği Müzik öğretmeni Şule Türkoğlu’nun seslendirdiği birbirinden güzel türküler beğeniyle dinlendi. İbrahim Erman’ın okuduğu Köy Enstitüleri ve aydınlanma temalı şiirler geceye ayrı bir anlam kattı. Köy Enstitüsü mezunu kadınların okula geliş öyküleri ve okulda aldıkları eğitimin anılara dayanılarak anlatıldığı ‘Mandolinli Kız’ belgesel gösterimi duygusal anların yaşanmasına neden oldu. Etkinlikte Çifteler Köy Enstitüsü ve Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü mezunu Mustafa Aydoğan ve Akçadağ Köy Enstitüsü mezunu H. Nedim Şahhüseyinoğlu’nun konuşmacı olarak katıldığı ve Çaycuma eski Milli Eğitim Müdürü Ömer Yılmaz’ın yönettiği “Köy Enstitülerinde Kitap ve Aydınlanma’ konulu bir de söyleşi de gerçekleştirildi. Etkinliğe CHP Zonguldak Milletvekili Ali İhsan Köktürk ve Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Başkanı Erdal Atıcı tarafından mesaj gönderildi.
Eğitim Sen Çaycuma Temsilcisi İsmet Akyol yaptığı konuşmada, Köy Enstitüleri gerçeğinin özellikle de aydınlanmaya olan etkisinin daha iyi anlaşılması ve bilinmesi için böyle bir etkinliği gerçekleştirdiklerini belirterek, “Özellikle köy aydınlanması açısından önemli hizmetler vermiş olan bu okullar hem bir dönemin aydın kuşaklarının yetiştirilmesine kapı aralamış hem de öğretmen yetiştirme sistemi açısından da bir model olmuştur. Bugün öğretmen yetiştirmeden başlayarak eğitim sisteminin yaşadığı pek çok sorunun kaynağında Köy Enstitülerinin kapatılması yatmaktadır. Geçtiğimiz günlerde Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe öğretmenliği Bölümü Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Şahru Pilten katıldığı bir söyleşi de; ülkemizde 65 bin kişiye bir kütüphanenin, 95 kişiye ise 1 kahvehanenin düştüğünü açıkladı. Pilten, bir yılda basılan kitap sayısına göre İsrail’de bin 169, Almanya’da bin 22 ve Japonya’da 600 kişiye bir kitap düşerken, Türkiye’de ise 10 bin 600 kişiye bir kitap düştüğünü ve araştırmaların, kitabın ülkemizde temel ihtiyaç maddeleri sıralamasında 235. sırada yer aldığını belirtti. Okuma alışkanlığındaki ürküten bu istatistikler Türkiye’nin geldiği noktayı tüm çıplaklığıyla ortaya koymaktadır. Köy Enstitüsü mezunu yazar Fakir Baykurt’un; “Klasiklerin en iyi okuru Köy Enstitülü gençlerdi. Ceplerimizi ona göre yaptırırdık, kitap sığsın. Kız arkadaşlarımız koyun kuzu gütmeye giderken, torbaya azıkla birlikte kitap da katardı” sözlerini anımsadığımızda şu tespiti yapmak hiç de yanlış olmayacaktır. Köy Enstitüleri kapatılmasıydı; Yard. Doç. Dr. Şahru Pilten’in açıkladığı rakamlarda belirtilen korkunç durum bugün olmayacaktı.” dedi.
1940’lı yılların başlarında ülkenin dört bir yanında açılan ve yetiştirdiği binlerce öğretmenle Anadolu halkını aydınlatan Köy Enstitüleri, hazır yeşil alanlara inşa edilmediğini vurgulayan Akyol, “Çorak ve bozkır Anadolu topraklarına yapılan Enstitülerle birlikte binlerce fidan dikilmiş ve o çorak ve bozkır topraklar tıpkı Atatürk Orman Çiftliği gibi yeşillendirilip orman haline getirilmişti. Köy Enstitülerini kuran yöneticiler bugün yaşıyor olsalardı, kesinlikle Çaycuma’da yeşil alan özelliği taşıyan Sosyal Tesisleri parçalayarak öğretmen lisesi yapmaya kakışmaz, tıpkı 1940’lı yıllarda olduğu gibi ne yapıp edip bozkır bir alanı bulurlardı.” dedi.
Akyol, Köy Enstitülülerin, aynı zamanda öğretmen örgütlülüğünün de öncüsü olduklarını belirterek, “Önce dernek kurmuşlar, sonra da ‘Türkiye Öğretmenler Sendikası’nın (TÖS) kurulmasında, TÖS kapanınca TÖB-DER’in oluşumunda, TÖB-DER kapanınca bir başka örgütlenmede öncü olmuşlardır.” dedi.
Cumhuriyet’in kentle kır, şehirle köy arasındaki eğitim farklılıklarını gidermek adına geliştirdiği önemli eğitim kurumları olarak Köy Enstitüleri’nin bir süre sonra köy çocuklarının aydınlanmasından duyulan rahatsızlığın da etkileriyle birleşince kapatıldığını vurguladı.
Köy Enstitülerinin kuruluşunun 70. yılı anısına Çaycuma’da bir köy okulunun bahçesine yapmak istedikleri hatıra ormanı talebinin İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından reddedilmesi üzerine tüm okullara kitap vermeye karar verdiklerini belirterek, “Armağan ettiğimiz 5 bin 200 kitabın aydınlanmaya katkı sunması temenni ediyoruz.” dedi. Akyol, “Eğitim Sen olarak Köy Enstitüleri’nin ilerici, demokrat ve aydınlanmacı geleneğini sahiplenmeye devam edeceğimiz.” dedi.
Eğitim Sen Çaycuma Temsilciliği’nin Köy Enstitülerinin kuruluşunun 70. yıl anısı kutlamaları çerçevesinde okullar ile kütüphanelere 5 bin 200 adet kitabın armağan edildiği gecenin temasına uygun düşen “Köy Enstitülerinde Kitap ve Aydınlanma’ konulu söyleşi de Köy Enstitüleri farklı yönlerden ele alındı.
Köy Enstitüsü çıkışlı araştırmacı yazarlarımızdan Mustafa Aydoğan, “Köy Enstitüleri ve Aydınlanma” başlığı altında gerçekleştirdiği konuşmasına efsane okulların eğitmeye çalıştığı hedef kitlesine yaklaşımı ve ortaya koyduğu olumlu, mutlu insan tipinin hazırlanmasını ve insan tipini örneklendirdi. Nitelikli eğitimin nasıl olması gerektiği konusunda dinleyicileri yüreklendirdi. Aklın yolunun bir olduğu ve bu okulların süreç içinde aynı adla olmasa da uygulamalarıyla ve yaklaşımlarıyla gelecekte eğitim tarihi sürecinde tekrar gündeme gelip yaşam bulacağını vurguladı. Aydoğan. Köy enstitülerin parasız ve yatılı olmasının köy çocukları için eğitimde fırsat eşitliği yarattığını belirterek, bugün ise eğitim özelleştirilmesiyle köy çocuklarıyla, yoksul kesimlerin çocuklarının okuyamadığını söyledi. Aydoğan, Köy Enstitülerini kapatanların köy çocuklarının bilinçlenmesini istemediklerini sözlerine ekledi.
Araştırmacı Eğitimci Yazar H. Nedim Şahhüseyinoğlu da “Köy Enstitülerinde Okuma Alışkanlığı” teması etrafında tarih içinde insan, insanın yazıyı kullanmaya başlamasının gereklilikleri, yazıyla insanlık tarihine giren taplet ve papürüs belgeler, özgürleşmek için okumanın gerekliliği ve kitap gibi temel kavramları vurguladıktan sonra, Köy Enstitülerinde okumaya verilen önemi anlattı. Şahhüseyinoğlu, Köy Enstitülerinde okuma saatleri, kitap tahlilleri, bilginin, kitapların içeriğinin paylaşılmasını örnekler vererek açıkladı. Aydın insan ve aydın insanın yönetenlerce olumsuz bir şekilde algılandığı, aydınların düşünenlerin örgütlülüğü tarihsel süreç içinde ortaya konuldu. İnsanlığın geleceğinin, zaferin okuyanların elinde olduğunu vurgulayarak dinleyicileri okumaya ve paylaşmaya yüreklendirdi. Çarpıcı fıkraları da yerinde kullanarak salonu hem güldürdü hem de ikna etti.
Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı’nın da katkı sunduğu etkinlik sonrasında, Eğitim Sen Çaycuma Temsilciliği tarafından Köy Enstitülerinin kuruluşunun 70. yılı anısına, daha sonra basın yoluyla ilan edilecek olan birçok kurum, kuruluş ve kişinin katkılarıyla alınan 5 bin 200 adet kitap setler halinde Çaycuma genelindeki tüm ilköğretim okullarının ve liselerin kütüphaneleri ile Çaycuma Halk Kütüphanesi, Çaycuma ADD Kütüphanesi, Çaycuma Kahvecioğlu Köyü Atatürk Kitaplığı, Zonguldak Merkez Keller İlköğretim Okulu, Bakacakkadı Durmuş Demirel İlköğretim Okulu ve Sivas Yıldızeli Yağlıdere İlköğretim Okulu kütüphanelerine armağan edildi.


Kaynak: http://www.egitimciyiz.com/5-bin-200-kitap-ogrencilere-ulasti.html/#ixzz5uFI20TEN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder